Teman pena..

Thursday, June 16, 2011

Sebuah alkisahnya , SENCETRA

Assalamualaikum
Salam sejahtera, salam satu Malaysia, salam perpaduan, salam pembaca bijaksana, salam warga blogger sekalian
=)

Alhamdulillah
Dalam masa masa begini
Aku nak menyingkap sebuah sejarah
Ingin aku simpan sebuah kisah
Dimana aku belajar sesuatu
Dimana aku berkawan
Di mana aku taburkan rasa minat ku
Di mana aku taburkan segala yg boleh ku bantu dan buat
Dimana aku sangat sayang pada nya…

Sekarang akan aku cuba singkap kan sebuah sejarah mengenai SENCETRA

Firstly, Ribuan terima kasih pada my senior yang bagi information ini, walaupun sikit je and simple je aku nak, but aku rasa info ini sangat berbaloi untuk pengetahuan aku. Thanks to Kak Ain dan juga Ahmad Rafaie( PJ ) kerana member maklumat tersebut. Thanks gak pada Adi Nur Rashid kerana sebenarnya information ni dia yang nak, so aku cuba dapatkan, dan advantage for me, aku nak blog kan ia. ^_^. Oh ye thanks kepada Youtube kerana membantu mencari maklumat juga.

Jadi mari kita mulakan

KISAH Kelab Tarian UiTM Melaka Kampus Alor Gajah .

Sebelum tertubuhnya sebuah kumpulan tarian bernama SENCETRA, kumpulan tarian UiTM Melaka ini pernah diberi gelaran nama SANGGAR SENI DA’SINA. (maksud tidak dapat 
diketahui).

Sanggar Seni Da’sina sebelum ini banyak buat show di Melaka sebelum tertubuhnya group-group NGO lain di Melaka. Sanggar Seni Da’sina dulu pernah mewakili Melaka ke FESTIVAL TARI MALAYSIA di JOHOR. Selepas itu Kumpulan ini mengalami saat saat kejatuhan atas sebab yang tidak dikenal pasti mahupun dirahsiakan. Sanggar Seni ini dahulu diurus kan oleh Pn Zaiton ( siapakah dia?)

Kemudian KelaB Tarian Melaka cuba bangkit semula apabila datang nya kehadiran Nurul Ain atau Kak Ain dan bersama sama senior pada waktu itu yg diberi gelaran Sutat@Firus@Firdaus (tidak dapat dipastikan mana yg betul, tapi sutat tu berkemungkinan) untuk menggerakkan team tarian UiTM Melaka.

Sehingga pada satu masa pada kemasukan pertengahan tahun 2007, kemasukan batch Masscom ke 3 di UiTM Melaka( x silap la), dimana budak budak masscom telah dipilih (tidak pasti semua nya atau segelintir) untuk membuat persembahan Joget Seribu dan pada masa yang sama ada juga pemilihan untuk pergi pertandingan FESTIVAL KESENIAN UITM Peringkat Zon SELATAN. Pada masa itu Pj, Ajak dan Kamal telah terpilih (semua ni senior senior Sencetra dulu) bersama Kumpulan Kak Ain pada waktu itu.

Maka pada waktu itu , ada hasrat untuk menubuhkan kelab tarian UiTM Melaka, tapi kerana untuk menggabungkan dua bahagian ini dulu amat sukar sehingga berlaku nya pertengkaran. Tetapi atas berkat usaha dan doa, kumpulan ini Berjaya disatukan dibawah satu kelab tarian yang tidak bernama.

Jadi setelah kita singkapkan kisah lama , bagaimana boleh datangnya nama SENCETRA dan apakah SENCETRA itu?

Pada masa itu diketuai oleh Kak Ain meminta agar mereka semua memikirkan nama yang sesuai. Pada mula nya di beri nama SRI BUDAYA yang membawa 2 maksud iaitu Seribu dan Daya. Tetapi tidak menjadi. PJ(Ahmad Rafaie) pada masa itu member sedikit klue untuk be more creative sikit kerana ada sebuah group tarian di Negeri9 iaitu D’SENTRA yang bermaksud Delegasi Seni Tradisi. Jadi Our Brilliant Nasiha Sakina dapat menghasilkan sebuah idea dan nama yang dikenali sehingga kini dibawah Kelab Tarian UiTM Melaka iaitu SENCETRA iaitu SENI DANCE TRADISI. Ia sangat kreatif dimana inggeris dan melayu digabungkan dibawah satu nama.

Siapakah batch awal SENCETRA pada masa itu?

Sencetra pada masa itu telah diketuai oleh Kak Ain dan juga dianggotai oleh Pj, Mummy, Ciken,Jaz, Atah,Syarah, Jazz, Nas, Shah, Ajak.
Pada masa tu kak  ain baru part3 dan pada bulan 6 tahun 2007 lahirlah ia … SENCETRA.

Inilah antara gmbr gmbr lama yg dapat saya cari dalam collection saya, OUR SENIOR SENCETRA

laki dari kiri: ajak jaz, nas, shah
perempuan dari kiri: mummy,seha dan atha


dari kiri atas: jaz, ajak, nas,pj,dan shah
kiri bwh: seha , mummy dan ciken



Yang tengah dan baju lain dari semua org, itu lah dia ketuanya KAK AIN ^_^



LOGO SENCETRA

pada awalnya hanya lah logo sama seperti Puteri gunung Ledang punya lambang
contoh dibaju PJ itu.

 Kemudian bertukar lah atas sebab untuk mencari sebuah identiti sendiri.
Thanks kepada Ajak kerana telah mendapatkan sebuah logo yang sangat menarik

Kemudian ia berlaku sedikit pertukaran dalam image yang sama (gambar A)


Sehingga itu sahaja dapat saya kisahkan. 


Sekian
Harap ia kekal selamanya
SENCETRA
^_^

nota kecil: kalo ada salah dibahagian mana, atau terkurang, mohon komen ya agar dpt diperbetulkan, ehhee

6 comments:

  1. I'm the early member of sanggar seni da'sina... masih ingat lagi tahun 2002 KESUMA (Karnival Kebudayaan dan Sukan Mahasiswa) di UiTM Melaka Alor Gajah bermulanya tertubuh Sanggar Seni Da'sina...

    ReplyDelete
  2. untung la badan lembut leh menari2 :)

    ReplyDelete
  3. thank u, satu penghargaan dpt kenal sorg dari member sanggar da'sina, sorry kalo ada kekurangan dlm kisah blog yg saya tulis ni ya...

    ReplyDelete
  4. ayien, minat la kata kan, hehehe

    ReplyDelete
  5. ini adalah satu komen dlm fb, aku nak masukkan dlm sini.

    keyrin i am very pruod of u bro..huhuh..pj rase trharu kjp n meremang bila ade org yg tulis n upload histiry sencetra..i am very pleased to see all of u guys..pj sbnrnye taknak pkir pasal sencetra ni..sbb bg pj waktu pj ngn sencetra semuan srba kurang tp pj gagahkn jugk dgn ade nye org2 mcm kierin,and junior2 yg alway turun training sbb minat and bukan sbb nk name...i hope this sencetra group will last forever and stick with this name smpi bile2,,sumpah pj trharu

    dari = Pj (ahmad rafaie)

    ReplyDelete
  6. I'm one of the member of Sanggar Seni Dasina... memang betul tertubuhnya kumpulan ini pada tahun 2002 sewaktu Karnival Sukan dan Mahasiswa UiTM Lendu... Kumpulan Sanggar Seni Dasina pernah mewakili UiTM Melaka dan Melaka untuk Festival Tari Kebangsaan Tahun 2003 dan juga Festival Tari Malaysia di Johor (tahun tak ingat) yang diadakan di Dewan Sivik MPPJ Petaling Jaya pada waktu itu selain pernah mewakili UiTM Melaka ke Festival Zapin Johor di UUM pada tahun 2004. Sanggar Seni Dasina juga pernah terlibat dalam program pertukaran budaya antara Melaka dan Indonesia (Kumpulan Kebudayaan Dinas Prawisata Sumatera Selatan. Keaktifan kumpulan mula terjejas apabila kebanyakkan ahli asal berada pada semester akhir pengajian. Adalah diharapkan Sencetra dapat kembalikan semula kegemilangan seni budaya tari tradisi di UiTM Melaka... Takkan hilang melayu di dunia ini.

    ReplyDelete