Teman pena..

Sunday, August 28, 2011

Al-kisah : Regular Customer atau tidak ??



Pada masa lebih kurang diantara 9.00 malam ke 11.00 malam...
Tempat di Restoran Al-Safa Bistro
Hari Ahad(semalam)


Ada satu customer ni

Customer ni :" saya makan capati dengan teh o ais limau"

Saya: " capati dan teh o ais limau ye" sambil tekan kat kaunter tu la
         " Rm 3.10"


customer tu pun keluarkan duit RM1 sebanyak 3 keping, then aku ambik
pastu

Saya : " RM3.10, lagi 0.10"

customer ni: " eh, 0.10sen pun mahukah, saya regular customer kat sini" then dia berlalu pergi...


PERSOALAN SAYA!!???

" eh, 0.10sen pun mahukah, saya regular customer kat sini"


aku ni bukan nak marah ke apa, tapi mcm tak puas hati jugak...


well bukan nk jadi haji bakhil ke apa, 10 sen pun aku nak berkira ke?


ok, sekarang ni kita buat bisnes...setiap sen tu penting... tu duit hasil kita...


ok, kalo ko nak kata sgt ko regular customer.
ko pi giant tu, beli brg then cnth la, ko kena tup tup rm59.10
cuba ko ckp ngan org giant tu...10 sen pun mahu berkira ka?? saya regular customer la kat sini


ko rasa dia bagi tak halalkan 10 sen tu??


takkan , mesti ko byr punya...


tahu pun ....cam tu la jugak kitaorg...


sebenarnya mcm nada marah dan tak puas hati pun ada..apa kata kalo
aku wat cm ni lak...
cnth nya mknn ko harga rm6.90
so ko bagi rm10, baki ko ialah rm 3.10...
boleh tak aku bagi ko rm 3 je..
pastu aku ckp, 10 sen pun mahu kah?? u sudah biasa ma sini, sini kan regular restoran u...

ko nak bagi ke tak??

fikir lah


pepatah ada kata... kecik kecik lama lama jadi bukit...itu peribahasa tuk org nak kumpul wit...so sama la , even 10 sen kalo ambik, sales atau profit nnt pun akan naik...kan walaupun 10 sen...

bygkan kalo ada 10 org mcm ni, bukan kah da rugi rm1 kat situ...

kalo seratus org...dah rugi rm10.


satu hal lagi ialah...
da la ko order hanya lah capati dan teh o ais limau je..
kalo ko order bnyk ke, smpai rm30,rm40 ke rm100 ke, leh la gak aku cuba bagi diskaun kalo ada sen sen tu...

So, kesimpulannya
fikirkan lah
boleh tak bgi jawapan regular customer tuk dpt diskaun, kalo da kita beli tu, memang tak de la diskaun melainkan ada sales...
ni makanan pun nak diskaun..

haihh malu aku


restoran mamak lak tu..
haihh

kesian kesian



*_*
sekian.

No comments:

Post a Comment