Teman pena..

Tuesday, May 17, 2011

tolak ansur tegur menegur

Salam
Sahabat blogger ku.

kali ni aku just nak cite cite sikit smbil tu nak cuba rungkaikan something...

jika kita rpt ngan seseorang itu , bagaimana kita nak benar benar tahu sama ada dia Ok ngan kita, atau dia TAK Ok ngan kita
sedangkan dari segi naturalnya, biasa je, OK JE.

faham?

yes, sebenarnya ckp belakang, kata mengata akan sentiasa berlaku. tak tipu. kdg kdg ia bukan kata mengata tapi sbnrnya luahan perasaan ataupun pendapat supaya mungkin bnda itu diperlukan pembaikan atau teguran.

mesti korg lagi pening kan.
tapi itu semua tak penting.
apa yg aku nak cuba katakan ialah

persepsi kita sbnrnya.
adakah kita seorang yg open minded atau tidak or hanya pegang pada satu akal sahaja. apa aku maksudkan satu akal sahaja??
ia seperti satu mind set yg da tetap.contoh if kita da set kat mind kita bnci orang itu, so dia buat baik ke apa ke, kita akan still akan anggap dia jahat. pasal kita da set awal awal. so semua bnda pasal dia kita akan anggap jahat

(akhirnya, aku sendiri terasa, ADUH!!!, jahat nya aku ni... *-*)

so sambung lagi.
sebelum aku bercakap pasal org, biar aku ckp pasal diri aku sendiri.
jadi sebenarnya
adakah diri kita ni mcm mana, seperti aku kategorikan diatas tu

org penah berkata tolak ansur kita , PIJAK LA kita
betul ke?
so jika kita tak nak kena pijak, so kita jgn tolak ansur, dan biar bongkak diri, bangga diri
begitu ke?
hmmm keliru keliru
hidup ini sebenarnya seakan politik

berdebat demi mempertahan kan diri bukan maruah, DIRI.
menang la selagi boleh kerana kemenangan itu gah dan jika kita kalah, bak kata gugur kita dimedan perang.

hanya sebab tegur menegur , tali silaturahim boleh terputus. tak bertegur, firnah dan mcm mcm la.

sbnrnya mcm mcm da bab tegur menegur ni
yg bagus nya bila ditegur, kita serap dan kita analisis , jika bnr kita ambik dan kita baiki, jika salah wat lantak bodoh la.
ada pulak yg ditegur, sentap seminggu
ada pulak kaki tak leh ditegur, tapi dia tegur org boleh
ada pulak yg ditegur then bertengkar mcm org gila
ada pulak ditegur tapi sbnrnya hanya kerana pasal ditegur dpn org so layan kan je, tapi belakang mengata

hmm mcm mcm contohkan.

pangkat , mahupun umur atau senioriti atau apa sekalipun, bila kita ditegur atau di beri pandangan, jgn lah kita anggap itu satu kuang ajar, memang dari segi natural yes, menegur yg tua , sedangkan ko muda je. apa hak ko, hebat sgt kee?
tak salah untuk menegur. tapi biarlah dgn caranya yg betul

dan bagi yg ditegur, jgn lah terasa ke apa, ambik dhulu itu sebagai pendapat org mengenai kita
manusia tak semuanya sempurna, tapi kalo ko da rasa ko da cukup baik, amal kebajikan mu, jaminan masuk syurga, disayangi tuhan, tak pe.... bagus la kalo ko rasa ko da sempurna.

benda ni kdg kdg sgt complicated, ada org kata tak nak fikir bnda ni, tapi kalo tak fikir, mcm mcm la berlaku nnt.

so apa kesudahannya?
apa konklusinya?

aku sndiri pun susah nak mengerti, mungkin perubahan pada diri kita dulu then baru kita boleh faham
jika diri tak ubah, cm mana nak ubah org lain..

hmm sekian..

No comments:

Post a Comment