Teman pena..

Thursday, July 2, 2009

Arahan Dah Bagi tapi Ikut nya Nak tak Nak korang Jer...

terfikir aku satu perkara tadi semasa aku dlm kereta...
timbul la satu topik ini


Arahan Dah Bagi tapi Ikut nya, Nak tak Nak korang Jer...

nak cakap cakap kosong jer pasal benda ni... mungkin boleh dibuat renungan tuk kita bersama...mungkin...

dunia sekarang, kat mana mana sahaja, kita takkan lari dari undang undang mahupun hukum hakam. kalau dari segi agamanya pun...ada batas batas dan juga hukum dia kan untuk semua perkara. so apa sahaja ada je benda yang kdg kdg mengganggu perjalanan HapPy kita...(korang faham ke , aku ckp ni)

manusia , human, makhluk dimuka bumi ini diberi kan akal dan fikiran.manusia lebih istimewa dari haiwan kerana haiwan hanya ada akal dan manusia ada akal dan fikiran.

haaaa.... apa la yang aku nak kaitkan manusia dengan undang la, hukum hakam laa...??
k la..

aku nak kaitkan manusia dan undang ni ialah bila manusia dah set dlm mind dia undang undang ialah satu perkara yang wajib dia orang patuhi. itu telah dijadikan arahan kepada mereka.

contoh lain(nak bagi korang faham apa yg aku nak bilangkan): allah memberitahu umat islam jangan minum arak, jangan mabuk , jangan buat sex rambang, sex luar nikah ke apa...so itu adalah arahan ALLAH.undang undang ALLAH kepada kita, manusia.

so, kalo kat MALAYSIA ni, mcm mcm la kerajaan, pihak berkuasa bagi mcm mcm arahan kepada kita supaya kita follow.

haaa..yang aku nak katakan ialah
sungguh dasyat tau..manusia yang ada akal fikiran, kadang kadang kenapa dia orang tak leh nak follow arahan yang kadang kadang simple jer.

contohnya... follow undang undang had laju kenderaan, bawa dlm had yang dah ditentukan. simple je bagi aku arahan dia...

but sungguh dasyat , kita pemandu ni bawa lebih dari had yang ditetapkan, kononnya dah cukup pandai, dah cukup hebat. takkan kena lah accident ke saman ke. JANJI SELAMAT PUNYA.

waktu huajn ke, panas terik ker, ribut ker ...LAJU JE...
bukan la semua orang cam tu...just sesetengah individu jer... bukan nak mengata pada semua..ada juga yang follow pada arahan... itu bagus apa...

so, wahai manusia,wahai orang yg bijak pandai...nak ikutkan tak de pun yang bpodoh...saja je manusia ni di bodoh bodohkan diri dia. kalo dia blaja betul2 , mesti dia pandai.

k la...arahan yang simmple follow je la, tak payah la korang nak tukar jadi undang2 korang lak..ikut cara suka hati korang lak...nanti msalah timpa, korang gak menyesal... kla

fikir fikirkan dan selamat beramal

salam

5 comments:

  1. rules are meant to be broken...haha
    some je la.

    sometimes peraturan yg diaktakan pun mcm tak masuk akal je..contoh..sahsiah rupadiri pelajar uitm..hahaha

    ReplyDelete
  2. anonymous ni tak abis betul betull...aku rase aku dh tahu da sape...

    ReplyDelete
  3. ye laa...sometimes ada gak peraturan yg meant to be broken..ye tak ye gak...

    ReplyDelete
  4. ouh..really u know???
    ahahaha =P

    ReplyDelete