Teman pena..

Friday, July 31, 2009

Ape Cite WeY...



Kehidupan ni penuh dengan drama. Banyak punya drama. Bertong tong, tak terkira rasanya. Kalah program dan rancangan di tv. Drama apa yg ko minat, cerita apa sekali pun, mahupun tempatan atau luar negeri, konfem kalah teruk. Tercicir seratus peratus. Desperate Housewife, House, CSI pun habis di sapu. Kalau ada anugerah drama terhebat di dalam dunia , koranglah pemenangnya.

Semua terlibat, segi ekonomi, politik, soSIAL, tak lari punya.

Depan akhbar, depan kita, dan semua orang, muka ala ala tak de yang salah, tak de yang kotor , semua nya cantik2 belaka, hipokrit tahap gaban, sokong apa sahaja, konon pendengar setia, seorang sahabat, seorang penasihat, seorang pembantu peribadi terhebat , alim, ulama’ la bagai…

Para politik bagi mcm mcm benda , nak baik pulih ini, nak bantu keluarga ini, nak bantu rakyat, naikkan ekonomi, naik kan taraf hidup…ada yg caya je 100%, ada yg tak caya 100%. Ada pulak belah bagi antara percaya dan hasutan orang. Kena sogok sikit ngan duit, apa apa yg elok ke tak elok setuju ajeee… kena ugut pasal keluarga, kerja… sokong je la nak selamatkan diri… bukan begitu..

Kena je hasut, dpt tahu je satu benda, baru khabar angin je.. khabar angin…haaa naik angin ribut taufan, macam kiamat nak datang, buat demonstrasi punya bagai… (kalo benda tu tak elok) buat andaian yg buruk pasal itu ini.

Apa cite ni wey…

Orang besar(berpengaruh) nak bantu pun , biarlah dari hati, ikhlas… ni guna rasuah, penyelewengan…tak kata pun semua, ada yg setengah tu..bak kata pepatah ‘siapa yang makan cili, dia terasa pedasnya’ kalau nak majukan ekonomi biarlah betul betul
Kebaikan tuk kita dan semua orang.“Mintak tolong, please???”

“Tolong la, nanti aku belanja ko, ala please, ko baik”
“Thank You pasal tolong tadi”
“Kau seorang yang sangat hebat”
“pemimpin berkaliber itu ada pada ko”
“ketua kelas aku ni, hebat , dah la baik, suke tolong org”
“Ketua pengawas yang adil, patut la ramai sokong ko dari belakang, cikgu semua , guru besar , ofcourse la”
“PM, jangan risau kami akan sokong dari belakang apa sahaja keputusan PM”

Nak mintak tolong, pandai korang merayu, pandai korang memujuk, … strategi katanya.

Yang baik , pasal nak sesuatu, pelajaran, duit, tahu ko cari aku… asal ko tak nak wat sendiri…MALAS kan, ko tak berpangkat tinggi… asal ko Tanya aku, asal ko mintak aku…mana orang lain..mana kekuatan ko yang lain… pegila mintak tolong dia org… aku jugak yg ko cari, bile ko bersuka ria…ada ko cari aku…bile ko dpt sesuatu dari aku…ada ko berterima kasih…bile ko dapat apa yg ko ingin kan…ada ko kongsi bersama…

Yang ko tahu mintak tolong dan pandai memuji… tak lari dari cara ko berpolitikkan keadaan ko demi kepentingan sendiri, bukan ke sama dengan keadaan politik semasa…

Ko rahsiakan.. ko cerita kat kawan2 ko jer…ko sembunyi dari aku… ko pura tak dapat apa… ko pandang semacam kat aku… buat macam aku ni tak penah ada dlm hidup ko
Apa hal ni wey…

Bila susah, dtg kat aku mcm peminta sedekah di Makkah,beri sedekah kepada seorang, dipanggil pula kawan2 nya dtg kepada kita…, bile senang … fikirkan la sendiri… satu khabar berita aku tak dengar…

Berdebat sini sana, Parlimen untuk apa?? Kalo bukan tuk berbincang tapi skrang… jadi tempat perang…perang macam Perang Dunia ketiga… sempat lak bertumbuk sini sana…

Kita berbincang tuk cari jalan penyelesaian, dengar la kata dari setiap pihak, bukan pihak ko je yg betul.. orang lain yg cari jalan penyelesaian, isi tu dibentang, uk dibuat proposal, ko pula melenggang dan mempersoalkan perkara yg kami buat??? Ko sape… kumpulan kami ke.. kalo ya pun,, apa tugas ko…kalo pada awalnya..ko berbelah bagi pada nya dan skrang…ko risau pasal benda tu pula…

“ko tak paham pasal benda tu” “salah la apa yg ko buat, bukan macam ni” “ ala ko salin semua benda memang tak boleh, salah ni” “cam mana ni, masa tak cukup” “apa progress kita setakat ni, ko tak buat apa apa ke”

Bingit telinga, sakit hati… tanggungjawab kita, segala kerja kita..KO NAK PERSOALKAN… kalo ko buat kerja tak pe la jugak…kata satu kumpulan, mana komitmen ko dlm kumpulan tu sendiri…

Sape tak nak kerja yg terbaik, semua nak..ko ingat ko sorang saja nak ker, kalo cam tu better ko wat semua kerja dari awal sampai akhir, baru la ko puas hati…bukan cm tu…?? Di ajak berbincang, BANYAK LA ALASAN KO…

Apa cita… apa cita… apaa….

Hipokrit sungguh ko…depan orang ni , ko punya la baik, di kongsi masalah, ko la pendengar dan pembuat cerita nombor satu..konklusi ko la yg terbaik…org lain semua salah..ko je yg betul…bila dpn dengan sorang lagi…ko pun pecah segala kaca yang ada…mana botol yg ko simpan,,ko tutup dengan gam gajah, kop aster semua ko bukak..lepas habis habis… HAAAAA…..

Dah tahu da cita
Mana satu yg ko caye… mana?? Mana?? Tolong jawab satu perkara ni…asal ko caya dia dari yg sorang lagi…
Dah tahu cita, dah disokong 100%, ko wat tak Nampak ngan sapa yg ko rasa dia salah… asal ko ingat ko je yg betul…pegi mampos apa jawapan ko… aku malas nak dengar…

Dulu kau paling best, ko paling caring, paling comel, paling seronok…asal perangai kadang2 cm sial…ko nak moody suka ati ko, ko nak malukan org lain suka ati ko, ko nak apa je yg ko nak ikut suka ati ko gak, aku ckp baik ni, ko pandang cm babi kat aku… boleh naik angin maaa…
Apa cite wey…
Ni aku persoalkan…
Fikirkan la sendiri
Pernah aku katakan pada seseorang ni..
Fikirkan la sendiri…kalo aku ckp pun aku sakit hati, ko pun sama…

-salam-

p/s ko penah jadi shbt aku , ko penah jadi kawan aku..kita sama happy..tapi belang nya baru nmpk skrang... patut ke aku kawan ko dahulu...???

5 comments:

  1. hypocrites ada dimana mana...
    aku pun hypocrite jugak..haha

    biar la dia. kau kan byk kwn lain.

    ReplyDelete
  2. the person who thinks tht U ARE RIDICULOUSAugust 7, 2009 at 12:19 AM

    do you think this is the best alternative for you to express things? use your uncle ned la weh.

    ps ; be a man and face the truth. dont simply tell ppl to accept who u are padahal kau sendiri xleh nak accept orang lain. fikir la wei. sape je yang tak hipokrit kat dunia ni. nak jaga hati org nye pasal kan tu pon tak sedar2 lagi.

    u know who I am.

    ReplyDelete
  3. aku tau ade lagi banyak org comment benda alah nie.nape tak approvekan? cuak ke?

    ReplyDelete
  4. suka ati ko la nak kate apa... pasal dari segi aku, komen yg masuk ni je la...
    prlu aku cuak ngan apa yg aku perkatakan...

    ReplyDelete