Teman pena..

Saturday, June 27, 2009

Terlepas Pandang....

salam semua...

apa habaq??? sihat semua...
alhamdulillah semua sihat...

itulah perbualan kita antara kawan kita, family kita dan semua org yg kita kenal... tapi pernah tak bayangkan mcm mana keadaan orang orang yang meminta sedekah...???pernah tak kita tanya kat org mcm tu...

aku pasti korang dan juga aku sendiri kalau pergi mana sekalipun, tengah jalan jalan , shoping kat KL kan. mesti korang akan terserempak depan kawasan kedai, tepi2 lorong, belakang kedai. betul tak..

bila mereka yang malang ni minta sedekah selalu nya kita akan melarikan diri, ada yang tolak la, tendang la... astagha...

pernah tak kita bayangkan macam mana cara mereka hidup, setiap hari mencari sedikit wang tuk hidup, tuk makan dan minum dia org... tempat tinggal.. mana mana jer.. pakaian... satu tu je la tuk selamanya, tuk hari raya aidilfitri tuk hari raya korban... family... mungkin dah tak de da...

bayangkan....

memang benar, setengah dari orang yg meminta sedekah ni penagih dadah la, samseng la apa la kan... tapi ada juga yang merupakan mangsa rogol, ade anak luar nikah, dikendong setiap masa minta sedekah...

bayangkan la ye...

aku mula sedar sedikit pada 2 minggu yang lepas semasa aku bersama mak aku dan family abang ku berjalan di KL... tiba tiba kakak ipar suruh dermakan RM10 kat orang tua yang duk kat tepi kedai...

aku pun selamba jer pegi bagi kat orang tua , lelaki tu. terkejut gak aku reaksinya

orang tua tu menangis dan bersyukur kepada ALLAH... aku pun mcm takut gak waktu tu tapi reaksi dia mcm dia berterima kasih ngan aku, pasal ade orang nak bagi duit kat dia

dia menangis dan macam menjerit, terima kasih kat ALLAH semua... first time tuk aku lihat reaksi yang macam tu...

selalu nya reaksi org baise jer, "terima kasih" tapi dia ni "terima kasih dik, ya allah, terima kasih ya allah, ada orang yg nak bagi........ ya allah" sambil menangis nangis..

so aku rase, jgn la rase segan segan atau kedekut sgt nak sedekah kan sikit wang kepada orang yg susah ni....

perlulah kita bantu antara satu sama lain...

khidmat nasihat dari KEYRIN
hehhe
salam...

1 comment: