Teman pena..

Tuesday, September 15, 2009

MaMa N PaPa

Mungkin kita kadang kadang terlepas pandang perkara ini…
Cuba kita jujur kepada diri kita seketika, jawab soalan ni…

1. Pernah kita berbohong dan menipu pada ibu bapa kita
2. Pernah kita meninggikan suara pada ibu bapa kita
3. Pernah kita melanggar segala arahan dan nasihat dia
4. Bila dia meleter, mesti kita rasa macam malas nak layan
5. Kita mengamuk bila permintaan kita tak dipenuhi
6. Berapa kali sehari atau seminggu anda berada di Univesiti, ada menelefon parents anda
7. Kita selalu ke menghormati mereka
8. Bila last kita betul betul minta maaf pada mereka, bukan maaf raya yg palsu
9. Adakah kita setiap hari mengingati mereka
10. Siapa lebih penting boyfriend/girlfriend atau parents, sewaktu anda betul2 dlm keadaan terdesak yg terpaksa pilih hanya satu (dua2 pihak memerlukan anda)
11. Berapa lama ibu bapa kita da menjaga kita
12. Apakah balasan paling baik untuk diberi pada mereka

Ku harap semasa menjawab soalan ni, jawapan nya jujur dari hati sendiri

(diam sebentar)

Tak nafi, aku sebenarnya bukan la anak yg baik. Kadang kadang aku ni banyak wat salah. Aku mungkin anak derhaka. Kita jarang sekali memikirkan ibu bapa kita tu macam mana penting sebenarnya.

Kalau dihitung, berapa banyak pengorbanan mereka tuk kita. Tak terkira dan sukar untuk dibalas dengan wang ringgit mahupun harta benda. Alhamdulillah mereka masih lagi bersama aku…tapi apa akan jadi kalo mereka pergi dari aku. Adakah aku sudah sedia menerima semua benda itu??

Aku rasa sangat bersalah dan berdosa nya pada kedua ibu bapa ku.

Mama, irin minta maaf dengan mama. Ammpun kan segala dosa dan kesalahan irin. Irin banyak buat salah pada mama. Irin ada tinggikan suara pada mama, irin ada berbohong pada mama. Ampunkan irin mama. Irin sayang mama. U r the greatest mom in this world. I love u very much. Irin tahu irin banyak wat salah ngan mama. Tapi mama cukup sabar dengan perangai irin. Thank u mama pasal jaga irin , bagi makan minum, take care irin. Irin tak tahu nak balas cm mana lagi jasa baik mama. Insyaallah mama. Irin akan belajar elok elok. Irin akan Berjaya nanti dan bila dapat kerja dan duit nanti, irin akan jaga mama baik baik. Tiada mak lebih baik dari mama sendiri. Irin sayang mama. Susah tuk irin nak cakap cam ni kat depan mama. Tapi irin sayang sangat mama. Irin yang jahat dan bodoh pasal selalu tak nak dengar cakap mama. Irin tak sedia lagi nak terima keadaan kalo mama da tak sama ngan irin lagi. Hope mama maafkan irin. Irin banyak wat dosa ngan mama.

Papa,
Irin mintak ampun dan maaf. Halalkan segala makan minum , belanja papa untuk pelajaran irin. Irin tahu papa pun susah mencari duit untuk menyara satu family kan. Bila ayah nek da pegi dulu meninggal. Irin kadang2 takut sama ada irin da sedia pada qada dan qadar. Irin sayang papa. Walau bagaimana sekalipun keadaan nya , irin tahu papa adalah yg terbaik irin ada. Papa, irin janji dengan papa, irin akan belajar elok elok. Irin tak nak hampakan mama dan papa. Irin hope papa ngan mama akan happy always. Panjang umur.

Mengalir air mata tanda aku jujur pada kata kata aku. Kerisauan aku sama ada aku leh trima keadaan bila kedua ibu bapa aku takde. Seruan illahi kita tak tahu bila. Dan aku rasa baik aku gunakan sebaik mungkin masa yang ada bersama parents aku.
Aku tahu mereka tu ibu bapa ku, orang tua ku…mereka lebih kenal dunia ini dari aku sendri. Aku pula seorang yg baru nak mengenali dan mengalami sendiri keseronokan dan kebahgian dunia itu sendiri. Aku sepatutnya happykan mereka bukan sedihkan mereka. kadang kadang tertanya sahaja aku, sepanjang kita hidup, berapa lama sahaja kita ambil masa untuk bersama ibu bapa kita, hang out, berborak dan gelak ketawa...

(berfikir)


Cuba korang bayangkan korang nya parents lak. Aku baru berusia 19 thn tapi ibu bapa ku sudah hampir menjangkau umur 60 thn.

Tiada anak yang tak sayang parent dia. betulkan...??

Maafkan irin… mama papa

salam

1 comment:

  1. salam..huhu,,sedihnye..like i told u b4 itu pn kalo u still ingatla.sbb yg i bgtau u nape i sllu balik umah stiap weekend.this is bcoze smua bnda yg u ckpkan kat atas 2 la..i kalo bleh nk spendkan time yg ada nie bersama ngan prenz n family i.cz x tau la sape yg pergi dlukan sama ada kite atau dia..hope same2la kita dpt menyangi ibubapa kita dgn sebaiknya..amin..

    ReplyDelete